Gebruikt u OBI4WAN Engage of heeft u een CRM-systeem waar geen chatbot funcionaliteit in zit? Dan is het verstandig om eens te kijken naar de Chatbot mogelijkheden van Obi. Met deze tool is het namelijk relatief eenvoudig om zelf een chatbot te bouwen zonder tussenkomst van een IT-bedrijf. Zo heeft OBI4WAN een chatbot platform gelanceerd, waarin door middel van drag-and-drop een Chatbot gebouwd kan worden die past bij uw wensen en behoeften.
Strategie en Doelen
Voordat er gestart kan worden met de bouw van een OBI4WAN chatbot is het van belang dat er op voorhand nagedacht wordt over de online strategie en wat u met de chatbot wilt bereiken (de doelen of doelstellingen). Zo is een Chatbot geen vervanging van een Livechat-functionaliteit, maar een aanvulling daarop. Het kan een methode zijn om het eerste klantcontact af te vangen, waardoor de druk op het customer care team verlaagd wordt. Het voordeel voor de doelgroep is dat ze snel met uw bedrijf of organisatie kunnen communiceren en dat ze dat 24/7 kunnen doen. Bepaal dus op voorhand waar u een chatbot voor in wilt zetten en wat u ermee wilt bereiken.
Wat is OBI4WAN
OBI4WAN is een partner die zich specialiseert in webcare, social media monitoring en chatbots. Ook voor data-analyse en reputatiemanagement kunt u bij Obi terecht. In dit artikel wordt de Chatbot-functionaliteit uitgelicht en laten we andere tools buiten beschouwing.
Wat kan de chatbot van OBI4WAN?
Nadat de strategie en doelen bedacht zijn, is het goed om te kijken naar de functionaliteit van de chatbot. De chatbot is 24/7 beschikbaar en kan eenvoudig op het juiste moment overgeschakeld worden naar een ‘echte’ customer care medewerker. Mocht er geen medewerker beschikbaar zijn, kan uw klant haar gegevens achterlaten, waarna ze op een later moment gecontacteerd kan worden. De bot kan gekoppeld worden met diverse CRM-systemen, kanalen zoals Facebook, WhatsApp, Twitter en Live chat en met andere customer care tools, zoals Topdesk of Freshchat (hierover later meer). U kunt eenvoudig zelf een bot bouwen, of deze laten bouwen door OBI4WAN zelf.Hoe moet ik zelf een Chatbot bouwen?
Via het OBI platform kunt u zelf een chatbot bouwen. Een eenvoudige chatbot kan al binnen 10 minuten gebouwd zijn, maar voor een wat geavanceerdere chatbot zult u langer bezig zijn en ook de nodige kennis op moeten doen, voordat er gestart kan worden. Zo zijn er tal van termen en mogelijkheden die gebruikt worden tijdens het bouwen van de bot. Een aantal van deze veelgebruikte termen zijn:Intent
Een intent is het doel van de persoon die contact heeft met de chatbot. Voor een webshop kan een intent zijn: “Ik wil mijn bezorgstatus zien”. En bij een onderwijsinstelling kan de intent zijn: “ik wil een opleiding volgen”. Op een intent kan een chatbot vervolgens anticiperen.Utterance
De Utterance is het complete bericht dat een bezoeker naar de chatbot stuurt. De chatbot moet hier vervolgens het doel (intent) uitfilteren via entities.
Entity
Een entity is bepaalde data vanuit een bericht. Een entity wordt vaak gebruikt om data uit een intent te filteren. In het vorige voorbeeld kan de intent “webshop” en “opleiding” zijn. In Obi kunnen hiervoor een synoniemen opgegeven worden.NLU en NLP
NLU staat voor Natural Language Understanding en is het begrijpen van natuurlijke taal door de chatbot. NLP betekent Neuro Linguistisch Programmeren en is het verwerken van de natuurlijke taal door de chatbot.Responses
De response is het antwoord van de chatbot op de vraag van de bezoeker. Deze wordt in de configurator opgebouwd en wordt samengesteld op basis van data.
Chatbot integratie in de website, TOPdesk, Freshchat en meer
De Chatbot van OBI4WAN is te integreren met diverse platformen. De meest gebruikte koppeling is om de bot te koppelen aan de website. Hierdoor kan de bot communiceren met uw websitebezoekers. Andere koppelingsmogelijkheden zijn:- OBI Engage Live chat
- Freshchat
- Zendesk chat
- OBI-Engage Messaging Channels
- QuandaGo Interactions
- Channel.me
- PureConnect
- Avaya
- Topdesk Knowledgebase
De kracht van een koppeling met bijvoorbeeld Freshchat is dat de chatbot het eerste contact op kan vangen, waardoor de medewerkers die achter de Freshchat applicatie zitten de geavanceerdere vragen op kunnen vangen. Hetzelfde geldt voor een koppeling tussen de Obi chatbot en Topdesk. De virtuele chatbot zorgt voor eenvoudige antwoorden en mocht het te complex worden, kan het service team achter Topdesk de call overnemen.
Vergelijkbare Betaalde Chatbots
In dit artikel komt er geen vergelijking tussen de verschillende chatbots (interessant volgend topic?), maar is het wel goed om een aantal vergelijkbare, ofwel concurrerende, chatbots te noemen. Trengo is een grote speler en biedt een krachtige chatbot vergelijkbaar met die van OBI4WAN. Trengo is beschikbaar voor haast alle communicatiekanalen en kan ook zelf gebouwd worden via het drag & drop principe. Een andere grote speler is Zendesk, waarmee u via het Zendesk platform ook zelf een chatbot in elkaar kunt klikken. Uiteraard is de chatbot van Zendesk naadloos te koppelen met andere Zendesk producten, zoals Zendesk Sunshine, het CRM-platform en Zendesk Sell (CRM-salessoftware). Als u Salesforce als CRM-platform gebruikt, is het wellicht interessant om eens een kijkje te nemen bij Einstein Chatbots. Deze AI-bots zijn te bouwen in community builder en bieden tal van mogelijkheden.
Gratis Chatbots
Voor gratis chatbots zijn er ook een aantal opties beschikbaar. Over het algemeen bieden deze wat minder mogelijkheden, hebben minder integratiemogelijkheden of zijn gelimiteerd in het aantal pageviews. Continually biedt een gratis chatbot aan tot 1000 pageviews. Helaas zit er dan wel branding op de chatbot die alleen te verwijderen is bij een betaald pakket. Botstar is een andere Chatbot die een gratis pakket heeft, maar ook deze heeft een limiet van 50 sessies. Chatra heeft ook een gratis pakket, maar beschikt over minder opties dan de betaalde pakketten.
Kosten OBI4WAN Chatbot
Het nadeel van de OBI4WAN chatbot is dat er geen duidelijke prijzen op de website te vinden zijn. Als je een prijs wilt weten, dient er contact opgenomen moeten worden. Vervolgens wordt er een voorstel op maat gemaakt. Hoewel er dus geen transparante prijsinformatie te vinden is, is het altijd interessant om eens vrijblijvend een offerte op te vragen.