Microsoft heeft op haar digitale event “Ignite” voor IT professionals de nieuwste mogelijkheden van Dynamics 365 bekendgemaakt. In releasewave 1 van 2021 wordt zwaar ingezet op CRM en de samenwerking met tools uit het Power Platform. Doel is dat de features tussen april 2021 en september 2021 uitgebracht worden. Voor bedrijven die Microsoft Dynamics in de cloud gebruiken zullen de updates automatisch doorgevoerd worden. Voor degene die Dynamics “on Premise” geïnstalleerd hebben dienen een handmatige update uit te voeren.
Dynamics en Teams Integratie
Er worden diverse features uitgerold voor Marketing, Sales, Service en Commerce. Eén van de belangrijkste updates is de samenwerking tussen Microsoft Teams en Dynamics 365. Door het vele thuiswerken in deze pandemie is Teams een veelgebruikte applicatie om met collega’s samen te werken. Het was al mogelijk om vanuit Dynamics Sales records te verbinden met Teams kanalen zonder de applicatie te verlaten, maar er komen een aantal aanvullende mogelijkheden aan. Zo komt er een volledige integratie tussen beiden pakketten, waarbij het mogelijk is om alle communicatie direct in 365 Sales en 365 Marketing te implementeren. Denk hierbij aan chatlogs, afspraken, opnames en telefoongesprekken. Live evenementen en webinars kunnen straks eenvoudig gekoppeld worden aan de marketing module. Er komt ook een betere integratie tussen 365 Commerce en Microsoft Teams.
Update voor Dynamics 365 App
De Dynamics 365 App voor telefoons en tablets krijgt ook een upgrade. Zo staat de applicatie niet langer op zichzelf, maar zijn er integratiemogelijkheden met onder andere Outlook. Daarbij toont de App alles wat sales medewerkers nodig hebben op de homepage van de App, waaronder meetings, opportunity informatie, recente contacten en records die eenvoudig te bewerken zijn. Met de voice-to-text functie kunnen er eenvoudig notities bij contacten geplaatst worden. Zo hoeven notities niet meer handmatig bij een record getypt te worden, maar kan er snel en eenvoudig een voice-note gemaakt worden. Last but not least kunnen verkopers snel informatie opzoeken over haar klanten door een koppeling met LinkedIn.
Sales updates
Microsoft heeft met Dynamics 365 Sales drie aandachtsgebieden gegeven voor de focus op ligt in 2021. Dit zijn tijdsbesparingen, intelligentie binnen handbereik en ondersteuning voor onderweg. Zo is de werkruimte in het zijpaneel aan te passen uw wensen en eenvoudig belangrijke acties starten. Er worden nieuwe filters in de werkruimte geïmplementeerd, waardoor verkopers snel en eenvoudig kansen kunnen vinden en deze kunnen filteren. Ook worden er gegevensvisualisaties geïntroduceerd die kant-en-klaar ingeladen kunnen worden. En zoals hierboven al benoemd biedt de Sales App veel relevante functionaliteit.
Marketing updates
Ook de Microsoft Dynamics Marketing updates hebben drie aandachtsgebieden gekregen. Deze gebieden zijn personalisatie, kanalen en Analytics. Zo is de interface om dynamische inhoud te creëren vernieuwd. Daarbij is het eenvoudiger om gepersonaliseerde e-mails te sturen door een uitbreiding van de te gebruiken gegevensbronnen. Verder wordt er AI-functionaliteit ingezet om klanten te kenmerken met een hoge waarde. Er wordt een nieuwe e-maileditor gelanceerd, waarbij e-mails opstellen nog eenvoudiger gaat. Ook wordt AI ingezet voor slimme media aanbevelingen in berichten. Als extra kanaal kunnen SMS berichten opgemaakt en verzonden worden naar mobiele telefoons en wordt er een nieuwe set aan analytische dashboards ingebouwd.
Service updates
De Microsoft Dynamics 365 Service updates worden ingedeeld in twee categorieën, namelijk Dynamics 365 Customer Service en Dynamics 365 Field Service. Voor customer service worden updates gelanceerd om het voor klanten sneller te maken om aan de slag te gaan en om een alles-in-één contactcenter te leveren. Ook wordt de routing van het contactcenter getransformeerd. Voor Field Service wordt de onboarding ervaring gestroomlijnd. Ook worden de mogelijkheden tot klantbetrokkenheid uitgebreid. Tevens worden er bredere resourcing-opties met ingebouwde planningoptimalisatie gereleased.
Commerce updates
Voor Microsoft Dynamics 365 Commerce worden ook tal van mogelijkheden uitgebracht, waarmee u uw klanten beter kunt begrijpen en kunt ondersteunen. Zo komt er één geïntegreerd B2B- en B2C-aanbod en de mogelijkheid om uw producten en diensten af te stemmen op basis van uw doelgroep. Denk hierbij aan type apparaat, taal of geografische aspecten. Zoals hierboven al benoemd wordt de koppeling tussen Commerce en Teams verbeterd (waaronder taakbeheer). Met AI worden slimme winkelopties uitgebreid. Denk hierbij aan Winkelen voor vergelijkbare productbeschrijvingen, waardoor betere productaanbevelingen getoond kunnen worden. Intelligent zoeken door producten kan vanaf nu door een koppeling met de Bing-zoekmachine. Ook de systeembewaking met diagnose is eenvoudiger geworden. De SEO-beheersfuncties op winkelpagina’s zijn verbeterd, waarbij het Openschema.org ook wordt ondersteund.
Finance, Operations en HR updates
Ook voor de producten Dynamics 365 Finance, Dynamics 365 Project Operations en Dynamics 365 Human Resources worden er updates gelanceerd. Zo komt Finance met een openbare preview van haar slimme cashflowproduct. Deze levert automatisering op basis van voorspellingen. Supply Chain management krijgt extra voorraad- en logistieke scenario’s en een voorraadzichtbaarheid toepassing. Hierdoor wordt voorraadbeheer mogelijk vanuit één bron. Voorspellingstechnieken voor niet-voorradig materiaal komt op de plank voor Project Operations van Dynamics 365 en voor HR worden de integratie-API’s verbreed.
Overige updates
Het mag duidelijk zijn dat Microsoft heel wat van plan is in 2021. Naast de grote updates aan deze pakketten wordt Cusomter Insights met doelgroepinzichten geüpdatet. Hierdoor ontstaat een nog beter klantbeeld. Enquêtes worden uitgebreid met extra tools in Dynamics 365 Customer Voice. Voor meer informatie kunt u het volledige releaseplan bekijken.