Mailchimp is gebruiksvriendelijke software, waarmee u met uw klanten een duurzame relatie op kunt bouwen. Zo kunt u een mailinglijst bijhouden, deze segmenteren en kijken hoe goed uw nieuwsbrieven scoren. Maar Tegenwoordig wordt dit pakket ook veel gebruikt als CRM-systeem voor de kleine ondernemer.
Geschiedenis
Ben Chestnut en Mark Armstrong zijn de oprichters van Mailchimp. Het e-mailpakket bestaat sinds 2001 is was in die tijd alleen nog maar via abonnementsvorm te koop. Dus alleen betalende klanten konden genieten van de mogelijkheden. Vanaf 2009 is er een gratis versie van Mailchimp wat een goede, strategische keuze was van de oprichters. Binnen enkele maanden groeide het aantal gebruikers van 85.000 naar 450.000. In 2017 krijgt het pakket er iedere dag maar liefst 14.000 nieuwe klanten bij. In 2019 had Mailchimp 11 miljoen actieve klanten en een doelgroep van maar liefst 4 miljard. Naast de groei in klanten is Mailchimp ook gegroeid in functionaliteit. Laten we hieronder eens kijken wat ze te bieden hebben als CRM leverancier.
Mailchimp als CRM-systeem
Zoals hierboven beschreven is Mailchimp van origine dus e-mailsoftware. Echter beschikt dit pakket wel degelijk over CRM-functionaliteit. Het mag duidelijk zijn dat dit systeem niet te vergelijken is met een enterprise CRM-systeem als Salesforce of Dynamics 365, maar als zelfstandige of voor het MKB biedt dit pakket vernuftigde CRM opties voor een aantrekkelijke prijs.
CRM staat voor Customer Relationship Management, ofwel de manier waarop een organisatie de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert. Bron: Salesforce
Met “the Chimp” is het mogelijk om data te verzamelen via formulieren die eenvoudig met uw website te koppelen zijn. De data die binnenkomt wordt keurig verzamelt in overzichtelijke records die te filteren en te segmenteren zijn. Vervolgens kunt u naar uw klantenlijst nieuwsbrieven sturen en de gegevens via eenvoudig te lezen statistieken analyseren en optimaliseren. Het is ook mogelijk om automatische e-mails te laten sturen wanneer er een bepaalde actie door uw klant gedaan wordt.
Mailchimp inlog
Aangezien Mailchimp cloud software is, hoeft er niets op een server of lokaal geïnstalleerd te worden. Het inloggen in Mailchimp gaat dus eenvoudig online. Het grote voordeel is dat u dus via ieder apparaat met Internet, overal ter wereld en op ieder moment in kunt loggen. Het inloggen verloopt via een veilige HTTPS-verbinding en u kunt ook eenvoudig andere mensen machtigen om in te loggen. Kies daarbij of het een Owner, Admin, Manager, Author of Viewer moet zijn. U moet zich eenmalig registreren, waarna u vervolgens in kunt loggen. Hiervoor is alleen een e-mailadres benodigd.
Formulieren
Als u een nieuw account geregistreerd heeft, is de omgeving nog volledig leeg. Om nieuwsbrieven en andere marketingacties te doen, heeft u eerst contactinformatie nodig van uw (potentiële) klanten. Deze kunt u importeren via CSV als u al contacten heeft die hiervoor goedkeuring gegeven hebben, maar waarschijnlijker is het dat u deze data moet gaan verzamelen. Een goede manier is om hiervoor een formulier aan te maken. Via Mailchimp forms kunt u makkelijk een signup-formulier, een registratieformulier of een contactformulier aanmaken. Hiervoor kunt u gebruikmaken van standaard formulieren of deze aanpassen waar nodig.
Mailchimp templates
Templates voor uw e-mails en nieuwsbrieven, er valt zeker wat te kiezen. Zoekt u een basis template die u snel om kunt toveren naar uw stijl met uw huisstijl? Dan zijn de basis templates zeer geschikt. Bij de basis templates heeft u de keuze uit een kolomindeling. Zo kunt u snel twee of drie kolommen naast elkaar weergeven of een enkele kolom al dan niet fullscreen. Naast de basis templates zijn er themes beschikbaar. Deze hebben al een vormgeving die u uiteraard zelf naar eigen wens aan kunt passen. Zo zijn er tientallen themes te kiezen voor onder andere e-commerce, nieuwsbrieven, fotografie of speciale themes voor notificaties. Voor de webdevelopers onder ons kunt u ook een theme volledig zelf opmaken. https://fast.wistia.net/embed/iframe/etjz9p1jmp
Merge tags
Een nieuwsbrief moet wel persoonlijk zijn. Via de merge tags is de inhoud volledig op maat te maken. Zo kunt u haast alle data die u over een klant heeft gebruiken in uw nieuwsbrieven. Wilt u bijvoorbeeld beginnen met “Beste <voornaam> <achternaam>”? Geen enkel probleem. Via een eenvoudig drag-and-drop kunt u snel nieuwsbrieven opstellen met een persoonlijk tintje.
Enquête en Poll
Genoeg over nieuwsbrieven! Laten we eens kijken wat Mailchimp nog meer in haar Marketing Platform heeft zitten. Wilt u uw klanten beter leren kennen? Dan kunt u ze een poll of enquête sturen om zo extra informatie in te winnen. De enquête of poll kunt u verwerken in uw nieuwsbrieven om uw klanten over te halen deze in te vullen. Als ze dit gedaan hebben kunt u de resultaten weer gebruiken om uw lijsten verder te segmenteren. Ook kunt u uitgebreide statistieken bekijken van de resultaten.
Marketing Automation
Verhoog de loyaliteit van uw klanten met Marketing Automation. In Mailchimp kunt u tegenwoordig volledige customer journeys ofwel klantreizen maken via hun marketingtool. Ook hier zijn er veel voorgeconfigureerde journey’s te kiezen, zoals een reis voor een nieuwe subscriber, een reis voor een persoon die zijn of haar winkelwagen verlaten heeft of een reis die start als iemand een product gekocht heeft. Het aanpassen van deze reizen is simpel via de drag-and-drop editor. Op ieder punt van de klantenreis zijn triggers in te bouwen, kunnen taken aangemaakt worden en kunnen er automatische e-mails verzonden worden.
CRM koppelingen:
Zoals hierboven al genoemd is dit pakket geen enterprise CRM-systeem. Dit wil niet zeggen dat de mogelijkheden ophouden bij de functionaliteit dat Mailchimp biedt. Er zijn namelijk tal van koppelingen te maken met andere systemen, waaronder de “grote CRM-systemen”. Onder andere de volgende systemen zijn prima koppelbaar:
- -Mailchimp voor Salesforce Salesforce biedt een synchronisatie met Mailchimp, waarbij het mogelijk is om alle leads en contacten vanuit Salesforce te koppelen met Mailchimp. Vervolgens kunnen deze contacten en leads getarget worden met e-mailcontent. Ook kan Mailchimp data direct vanuit Salesforce worden bekeken.
- -Mailchimp HubSpot Integration Een vergelijkbare integratie is mogelijk met HubSpot. Met de Mailchimp Integration plugin van Hubspot kunnen contacten gesynchroniseerd worden met Mailchimp. Zo kunt u de e-mailcampagnes in Mailchimp regelen met contacten die in Hubspot verzameld zijn. Vervolgens is het mogelijk om de data van Mailchimp weer in HubSpot te integreren.
- -PowerMailChimp Dynamics 365 PowerMailChimp is een plugin die te downloaden is uit de Microsoft AppSource en koppelt Microsoft Dynamics 365 met Mailchimp. Zo kunt u de kracht van Mailchimp gebruiken in D365, waaronder de HTML editor voor het opmaken van nieuwsbrieven en e-mails, het versturen van enquêtes en het verzamelen van e-mail statistieken. Dit alles keurig geïntegreerd in Dynamics 365.
- -Zoho ContactManager Niet langer hoeft u handmatig twee of meer contactlijsten bij te houden in meerdere applicaties. Met de Zoho ContactManager wordt het Zoho CRM-systeem gekoppeld met Mailchimp. Uw contactlijsten worden automatisch bijgewerkt in beiden programma’s. De lijst kan gefilterd en gesegmenteerd worden en via de ContactManager wordt uw campagne in no-time verstuurd.
- -Pipedrive Integration MailChimp Een e-mailcampagne opstellen in MailChimp, waarbij u gebruikmaakt van de data uit Pipedrive, met de Pipedrive Integration met MailChimp is dit een eenvoudige klus. Segmenteer in Pipedrive welke contacten u wilt mailen en exporteer deze met één klik naar Mailchimp. Vervolgens kunt u de e-mailcampagne in Mailchimp opzetten en versturen.
Voordelen Mailchimp
Mailchimp heeft vele voordelen ten opzichte van andere CRM-systemen. Zo is Mailchimp laagdrempelig, voordelig en is er al snel een campagne gemaakt. Er zijn duidelijke instructievideo’s te vinden en als u een uitbreiding wilt, valt dit CRM-pakket met de meeste systemen te koppelen. Bent u nieuw in online marketing en wilt u een eerste stap zetten voor het versturen van nieuwsbrieven, enquêtes of polls? Of wilt u een customer journey uiteenzetten? Met Mailchimp maakt u een goede start en het pakket is eenvoudig te upscalen.
Nadelen Mailchimp
Een nadeel van Mailchimp is dat het met name een Marketing tool is. De meeste CRM-systemen bieden ook oplossingen voor Sales en Customer Care, maar dat ontbreekt (nog) in dit CRM-pakket. Verder is het jammer dat Mailchimp niet in het Nederlands beschikbaar is. Ga je Mailchimp professioneel gebruiken, loopt de prijs wel snel op en is het op een bepaald moment wellicht beter om over te stappen naar een all-round CRM-systeem.
Mailchimp Gratis?
Om kort te zijn, ja! Dit CRM-pakket is volledig gratis te gebruiken. Echter zitten hier wel een aantal beperkingen aan vast. Zo heeft de gratis variant een copyright logo van de chimpansee en is deze alleen weg te halen als u een betaald pakket afneemt. Verder heeft het gratis Mailchimp pakket een restrictie op het aantal adressen. Er kunnen tot maximaal 2000 adressen in de lijst staan. Meerdere lijsten zijn ook niet mogelijk, waardoor het testen lastig wordt.
Kosten
Gelukkig is het pakket eenvoudig te upgraden. Zo betaald u nooit meer dan noodzakelijk is. Heeft u meer adressen in uw lijst nodig, kunt u het pakket upgraden naar een volgend pakket. In het Essentials pakket kunt u al tot 50.000 opslaan, kunt u A/B testen en staat er geen branding van Mailchimp zelf meer in uw e-mails en nieuwsbrieven. Als u nog een trede hoger kiest, namelijk het standaard pakket, kunt u customer journey’s bouwen, gebruikmaken van dynamische content en zaken als behavioral targeting toepassen. Wilt u het neusje van de zalm, dan is er altijd nog met Premium pakket. Deze is haast ongelimiteerd, maar let wel… dit pakket start vanaf 250 Euro.