Op Dreamforce 2024 heeft Steve Hammond een demo laten zien van de splinternieuwe Marketing Cloud Advanced Editie. In het kort is dit Marketing Growth, maar dan met uitgebreide functionaliteit. Ik ben benieuwd hoe dit pakket zich verhoudt ten opzichte van Marketing Cloud Account Engagement en Marketing Cloud.
Wat is Marketing Cloud Growth Edition
Misschien goed om eerst nog eens te kijken wat Marketing Cloud Growth Edition ons te bieden heeft. Deze editie is geen aangekocht product door Salesforce en is ontwikkelt op de fundering van Data Cloud. Growth is in de markt gezet voor kleine ondernemers en heeft nog beperkte functionaliteit ten opzichte van Marketing Cloud Account Engagement en Marketing Cloud. Met deze editie kunnen gebruikers campagnes beheren, klantsegmenten creëren, en content zoals e-mails, landingpagina’s en sms’jes beheren via de Salesforce CMS. Het platform biedt ook geautomatiseerde klantreizen en rapportages met behulp van Salesforce’s Flow- en rapportagetools.
Marketing Cloud Advanced Editie – Wat kan het (nog) niet
Tijdens Dreamforce werd duidelijk dat zowel de Marketing Cloud Advanced als Growth Edition enkele belangrijke functies missen, zoals SAP, een dedicated IP-adres, en een MTA (Mail Transfer Agent). Hoewel de Advanced Edition dichter bij een vervanging voor Pardot/Account Engagement komt, zijn er nog veel functionaliteiten die moeten worden overgezet naar het core-platform om gelijk te staan aan de oorspronkelijke Salesforce Marketing Cloud. Een zorgpunt is de verplichting om Data Cloud te gebruiken voor de nieuwe Marketing Cloud, vooral omdat de kosten onduidelijk blijven vanwege het verbruiksmodel. Het is lastig om hier dus kosten aan te verbinden.
Alles overzichtelijk bij elkaar
Om een goed overzicht te krijgen tussen de verschillen in Growth en Advanced, wordt hieronder per onderdeel weergegeven welke functionaliteit de edities wel of juist niet bevatten:
Functionaliteit | Growth Edition | Advanced Edition |
---|---|---|
SAP (Sender Authentication Package) | ❌ | ❌ |
Dedicated IP-adres | ❌ | ❌ |
MTA (Mail Transfer Agent) | ❌ | ❌ |
A/B-testen van content (Path Experiment) | ❌ | ✔️ |
Tweerichtingscommunicatie via SMS | ❌ | ✔️ (met SMS add-ons) |
Einstein Engagement Frequency | ❌ | ✔️ |
Einstein Engagement Scoring | ❌ | ✔️ |
Dynamische content op basis van regels | ❌ | ✔️ |
Opportunity Influence (geavanceerd) | ❌ | ✔️ |
Beschikbaar vanaf februari 2025 | ❌ | ✔️ |
Ingebouwd op Salesforce Data Cloud | ✔️ | ✔️ |
Naadloze gegevensstroom tussen Salesforce-producten | ✔️ | ✔️ |
Verplichting om Data Cloud te gebruiken | ✔️ | ✔️ |
Onduidelijkheid over Data Cloud kosten | ✔️ | ✔️ |
Data Management / Segmentatie | ✔️ | ✔️ |
Ingebouwde AI-functionaliteit | ✔️ | ✔️ (geavanceerde AI) |
Marketing Automation met Flow | ✔️ | ✔️ |
Contentbeheer (CMS) | ✔️ | ✔️ |
Consent Management | ✔️ | ✔️ |
Vervanging voor Account Engagement (Pardot) of Marketing Cloud Engagement?
Een belangrijke vraag is of de nieuwe Marketing Cloud Advanced Editie een vervanging kan zijn voor Account Engagement (Pardot) of Marketing Cloud Engagement. Op dit moment focust zowel Growth als advanced zich nog op het MKB, terwijl Engagement zich op grote, complexe organisaties richt. Denk hierbij aan geavanceerde doelgroepsegmentatie, uitgebreide multichannelcampagnes en diepere analyses. Feit is wel dat er de komende jaren vanuit Salesforce veel geïnvesteerd gaat worden in deze pakketten dus wellicht is het over een tijd wel een directe concurrent van Engagement. Op het moment van schrijven zijn de verschillen echter nog te groot.
Een ander verhaal is Account Engagement (Pardot) vs Marketing Cloud Advanced Editie. Deze edities overlappen elkaar veel in functionaliteit. Mocht je op dit moment Pardot al geïmplementeerd hebben zou ik het nog even afkijken. Mocht je nu starten met een implementatie kun je eens kritisch kijken welke functionaliteit je nodig hebt en vervolgens een goede afweging maken tussen beide pakketten. Ook goed om het kostenaspect helder te krijgen via een Salesforce account manager, omdat dit van vele facetten afhankelijk is (verbruik/functionaliteit).