Of u nu een verkoop en marketing een stuk intelligenter wilt maken, uw klantenservice wilt optimaliseren of boost boost wilt geven aan uw financiële en operationele activiteiten, met Dynamics 365 van Microsoft haalt u een totaaloplossing in huis.
Geschiedenis
Dynamics is begonnen als accountancy pakket “PCPlus” en is in 1987 overgegaan in Navision. Dit bedrijf is in 2002 overgekocht door Microsoft en werd vervolgens Microsoft CRM genoemd. Dit CRM-pakket viel onder de afdeling “Microsoft Business Solutions” en vanaf 2005 heet het officieel Dynamics. In juli 2009 heeft het pakket 1 miljoen gebruikers. Los van het CRM-pakket had Microsoft ook een aantal ERP-pakketten onder haar hoede, namelijk:
- AX
- NAV
- GP
- SL
Tussen 2011 en 2016 werden deze pakketten door Microsoft onderhouden met jaarlijkse updates. Daarna is Microsoft Dynamics 365 geïntroduceerd, waarin zowel het CRM-pakket als de ERP-pakketten een onderdeel van werden. Op dit moment biedt Dynamics een hybride platform met onder andere software voor verkoop en marketing, customer service, HR en commerce.
Dynamics 365 Sales
Met Microsoft Dynamics 365 Sales is het eenvoudig om klanten met een hoog potentieel een hoge prioriteit te geven. Op deze manier is het sluiten van deals volledig geoptimaliseerd. Alle klantdata is keurig te vinden in één overzicht met daarbij alle communicatie en interacties met de klant. Personaliseer en automatiseer uw communicatie via slimme workflows en verhoog de verkoopopbrengst en verlaag de repetitieve taken. Met SFA (Sales Force Automation) zijn uw verkoopprocessen gestroomlijnd op een intuïtieve manier. In het dashboard van sales staat realtime informatie en via rapportages krijgt u de informatie die u nodig heeft. Uiteraard zijn er tal van aanvullende Apps beschikbaar uit de Microsoft AppSource om uw CRM voor sales uit te breiden waar nodig.
Dynamics 365 Marketing
Bij veel bedrijven zijn medewerkers dagelijks veel tijd kwijt aan repeterende werkzaamheden met betrekking tot marketing. Met de Dynamics 365 Marketing toepassing krijgt u ondersteuning in het automatiseren hiervan. Met eenvoudig te bouwen klantreizen ervaart uw doelgroep een gepersonaliseerde en geautomatiseerde reis. Zo kunnen e-mailberichten op het juiste moment en met persoonlijke content verzonden worden, krijgt u een beter inzicht in leads via leadscores en kunt u leads makkelijker binnenhalen met slimme koppelingen, zoals bijvoorbeeld een Linkedin-koppeling (Dynamics 365 Connector). De Dynamics 365 Marketing is goed te koppelen met de Dynamics 365 Sales toepassing en natuurlijk met andere apps uit de 365 suite. Een ander onderdeel uit de Marketing toepassing is de Dynamics 365 Customer Voice waarmee onderzoeken gemaakt kunnen worden. Een andere optie is om marketingpagina’s te maken op uw eigen website of via Dynamics 365-portals. Zo beschikt u over één krachtige database met marketinggegevens.
Dynamics 365 Service
Zorg dat uw service team een perfecte klantrelatie opbouwt en bewaakt met de Dynamics 365 Service toepassing van Microsoft. In deze omgeving heeft u tal van functionaliteit om snelle en persoonlijk klantcontact te voeren. Met de omnichannel ondersteuning kunt u in contact treden met uw doelgroep via uw website, social media, WhatsApp, maar bijvoorbeeld ook via SMS, chatbot of live chat. Medewerkers kunnen cases eenvoudig aan elkaar doorzetten of over een case communiceren via D365. En dankzij 365 Customer Insights heeft u in één oogopslag het complete klantprofiel in beeld.
Dynamics 365 Customer Insights
Deze krachtige database wordt ook wel de Dynamics 365 Customer Insights genoemd. In deze database zitten alle klantgegevens met alle interactiemomenten samengevoegd. Alle apps (Sales, Marketing, Commerce) putten uit deze bron van data en vullen deze aan waar nodig.
Dynamics 365 for Commerce
Op zoek naar een retail CRM-oplossing? Met Dynamics 365 for Commerce beheert u alle assets, promoties, de voorraad en prijzen voor al uw afzetkanalen in één duidelijk overzicht. Een webshop bouwen, waarbij alle data direct gekoppeld zit in het CRM kan met de Commerce site builder. De slimme webshop zorgt ervoor dat bezoekers relevante artikelen te zien krijgen op zijn/haar voorkeuren, maar ook het voorraadbeheer wordt automatisch bijgehouden, distributieopties, aanbiedingen etc. Dynamics 365 for Commerce werkt samen met Sales en Marketing, waardoor u een all-in-one e-commerce oplossing in handen heeft.
Microsoft Power Platform
Onder het gehele D365 CRM-systeem ligt een krachtig platform, genaamd Microsoft Power Platform. In dit platform kunt u alle gegevens analyseren, kunt u processen verbeteren, apps bouwen of slimme chatbots bouwen die u helpt met het customer care vraagstuk. Ook kunt u Dashboards bouwen dat per gebruiker anders kan zijn. In dit low-code platform zitten tools als Power BI, Power Apps, Power Automate en Power Virtual Agents om uw CRM te professionaliseren.
Dynamics on Premise vs Dynamics Cloud
Er zijn twee manieren om D365 te gebruiken, namelijk on Premise of via de Cloud. Bij een on-Premise installatie installeert u het CRM op uw eigen hardware en bent u zelf verantwoordelijk voor het systeem. In de cloud krijgt u toegang tot uw CRM via Internet en staat de hosting bij Microsoft zelf. Qua veiligheid en online toegang heeft de Dynamics Cloud een streepje voor op de on-Premise oplossing. Microsoft is één van de weinige CRM-systemen die beiden mogelijkheden aanbiedt. De meeste CRM-leveranciers bieden tegenwoordig enkel cloud oplossingen aan.
Microsoft AppSource
In Microsoft AppSource, ofwel de Microsoft Marktplaats, zijn er tal van Apps te vinden. Het is te vergelijken met de App Store waar u Apps kunt downloaden voor uw pc en mobiele telefoon, maar dan voor webapplicaties, CRM, Office 365 en Power BI. Soms zijn de Apps gratis en soms wordt er een bepaalt bedrag voor gevraagd. Met de ruim duizend Apps voor Microsoft Dynamics 365 kunt u uw CRM-systeem eenvoudig verbreden en verdiepen.
Dynamics 365 Kosten
De kosten voor dit CRM-pakket lopen snel op en het pakket is dus met name interessant voor middelgrote tot grote bedrijven. voor ZZP-ers of kleine bedrijven is een compacter CRM wellicht een betere optie. Microsoft biedt prijzen per omgeving (sales, marketing, service, commerce) aan en heeft vervolgens een aantal pakketten waaruit gekozen kan worden. Zo is professional het instappakket en het enterprise het geavanceerde pakket. Bedenk op voorhand goed hoeveel gebruikers het CRM gaan gebruiken en welke functionaliteit u nodig heeft.