Salesforce biedt twee tools aan voor marketingdoeleinden, namelijk Pardot en Marketing Cloud. Beiden tools hebben voor overeenkomsten, maar zijn ook wel degelijk verschillend van elkaar.
Als u de keuze voor Salesforce gemaakt heeft en uw marketingvisie wilt vertalen in het CRM-pakket, is het goed om op voorhand een keuze te maken welke tool u gaat gebruiken. In dit artikel worden de verschillen tussen Pardot en Marketing Cloud uitgelicht. Veel mensen denken dat Pardot een onderdeel is van de Marketing Cloud of een relatief kleine plug-in die een aanvulling is op Marketing Cloud. Echter kloppen beide constateringen niet. Pardot is een op zichzelf staand platform en er kan gekozen worden om zowel Pardot als Marketing Cloud te gebruiken, maar veelal wordt gekozen voor één van de twee tools. Welk platform past het beste bij uw organisatie? Laten we eens kijken wat beiden tools te bieden hebben om vervolgens te kijken wat de verschillen en de overeenkomsten zijn.
Inhoudsopgave Pardot vs Marketing Cloud
Pardot van Salesforce – Hoe het begon
Pardot is opgericht in 2006 door Adam Blitzer en David Cummings en de eerste versie is gelanceerd in 2007. 3 Jaar later behoorde Pardot al bij de snelstgroeiende bedrijven uit de technologie sector. Pardot is in 2012 overgenomen door ExactTarget en dit bedrijf is vervolgens in 2013 overgenomen door Salesforce met als doel de Marketing Cloud te bouwen. Voorheen lag bij Salesforce de focus met name in verkoop. Met de komst van het Lightning platform van Salesforce is in 2018 de Pardot Lightning App gebouwd. Met deze App wordt Pardot geïntegreerd in het Sales platform van SF. In 2019 is Pardot verrijkt met Pardot Einstein waarmee via Artificial Intelligence (AI) slimme prognoses gedaan kunnen worden.
Ontstaan van de Marketing Cloud van Salesforce
Marketing Cloud bestaat al sinds 2000 en is opgericht door het bedrijf ExactTarget. De oprichters van dit bedrijf waren Scott Dorsey, Chris Baggott en Peter McCormick. ExactTarget is in 2013 overgenomen door Salesforce en heeft de naam “Salesforce Marketing Cloud” gekregen. De Marketing Cloud van SF ontwikkelt marketing automation en analytics software voor email, mobiel, social and online marketing.
Pardot Mogelijkheden
We gaan zo kijken naar de verschillen tussen Pardot en Marketing Cloud, maar laten we eerst individueel eens kijken wat beiden pakketten te bieden hebben. Pardot is een zeer gebruiksvriendelijke tool om leads te genereren en persoonlijk gerichte e-mails te sturen op het juiste moment. Het volgen van leads gaat simpel en op ieder moment, al dan niet automatisch, kunnen er touchpoints gegenereerd worden. Op deze manier verbetert u de lead nurturing en kunt u leads eenvoudig kwalificeren. Wil je weten of een bepaalde campagne succesvol is? Met uitgebreide rapportages krijgt u een inzicht in de campagne en kunt u eenvoudig de marketing ROI berekenen. Kortom, Pardot is dé tool van geavanceerde marketingcampagnes, marketingautomatisering, geavanceerde statistieken en dashboards, waarmee u uw bedrijf naar een hoger niveau tilt.
Marketing Cloud Mogelijkheden
De Marketing Cloud van Salesforce biedt een gepersonaliseerde customer journey voor uw klanten. Met dit marketingplatform kunt u campagnes beheren en automatiseren, content creëren en natuurlijk de campagnes analyseren en optimaliseren. De content creatie kan met de juiste toon en gepersonaliseerd. Via de AppExchange is deze Cloud eenvoudig uit te breiden, zodat u zonder programmeerkennis specifieke wensen en behoeften kunt implementeren in het systeem. Verder ondersteunt de Marketing cloud social media kanalen, contentmanagement, omnichannel klantreizen en alles wordt uitgebreid vastgelegd in dashboards en rapportages. Dankzij de innovatieve journey builder kunt u eenvoudig zonder programmeerkennis klantreizen maken, waarbij de juiste content en de juiste touchpoints op het juiste moment plaatsvinden. Via de Content Builder wordt content gemaakt, waarbij u zelf bepaalt wie de boodschap ontvangt, op welk moment en via wel kanaal. Uiteraard werkt de Marketing Cloud samen met de Sales Cloud en de Service Cloud.
De Verschillen
Als je de pakketten qua functionaliteit zo met elkaar vergelijkt, lijken ze heel erg op elkaar. Toch zijn er wel degelijk wat verschillen te ontdekken. Pardot focust zich met name op B2B (Business to Business) met onder andere lead management, automatische acties en marketing campagnes, terwijl de focus van Marketing Cloud op B2C (Business to customer) ligt. Denk hierbij aan social media marketing and advertising, plus SMS campaigns. Dit wil uiteraard niet zeggen dat Pardot niet ingezet kan worden voor B2C en visa versa. Dit is helemaal afhankelijk van de wensen en eisen van de organisatie. Qua kanalen heeft Pardot E-mail en social media en de Marketing Cloud heeft als extra nog SMS en display advertising. Uiteraard kan ditzelfde bij Pardot bereikt worden met plug-ins. Qua gebruiksvriendelijkheid scoort Pardot over het algemeen beter en heeft een wat lichtere leercurve. Over de prijzen is relatief weinig bekend, omdat Salesforce aanbiedingen op maat maakt. Over het algemeen kan wel gesteld worden dat Pardot wat goedkoper is. Als u Salesforce gebruikt voor e-Commerce, wordt gezien de functionaliteit Marketing Cloud geadviseerd.
Pardot
B2B
Email, sociaal
Relatief eenvoudig
Salesforce Cloud
Gemiddeld
Marketing Cloud
B2C
Email, social, SMS, display advertising
Gemiddeld
Eigen App
Hoog