Over Salesforce CRM
Als collega’s het over CRM hebben, denken ze al snel aan Salesforce. Dit komt, omdat Salesforce al een lange tijd een dominante speler is in de markt. Naast Microsoft Dynamics, Hubspot en een aantal andere spelers worden zij vaak gekozen door grote organisaties als CRM-leverancier. Toch is Salesforce niet alleen interessant voor grote bedrijven. Ze bieden namelijk ook goedkopere pakketten aan voor het MKB (midden en klein bedrijf). Als ZZP-er of V.O.F. is dit pakket wellicht te uitgebreid en ben je beter af met een wat kleiner CRM-pakket.
Geschiedenis
Salesforce bestaat al sinds 1999 en is opgericht door Marc Benioff, Parker Harris, Dave Moellenhoff, Frank Dominguez en Halsey Minor. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Francisco en sinds 2004 zijn ze beursgenoteerd. De omzet van het bedrijf is uitgegroeid van 96 miljoen dollar in 2004 naar 17.098 miljoen dollar in 2020.
Salesforce Customer 360
De leus “klant is koning” staat bij Salesforce hoog in het vaandel. Of het nu gaat over sales, commerce, marketing of service, de klant wil contact met het merk. Salesforce zorgt ervoor dat deze vier processen naadloos in elkaar overvloeien. Een geïntegreerd systeem zorgt ervoor dat de klant centraal staat en dat uw bedrijf een 360 graden beeld van de klant krijgt. Hierdoor ontstaat er een optimale klantrelatie. Dit gaat zelfs nog een stap verder waar het systeem met voorspellingstechnieken adviezen geeft om de relatie te versterken.
Salesforce Lightning
SF Lightning is gelanceerd in 2014 en is sindsdien de standaard geworden voor nieuwe gebruikers van het platform. Classic faseert Salesforce langzaam uit en ze stoppen steeds meer onderdelen in het nieuwe Lightning platform te zitten. De technologie kan ingedeeld worden in drie groepen:
- Experience – de nieuwe gebruikersinterface van SF
- Design system – voor het bouwen van Apps (CSS framework)
- Framework – hiermee kunnen SPA’s (Single Page Applications) en Lightning componenten ontwikkeld worden
Sales Cloud
De Salesforce Sales Cloud wordt ook weleens de basis-cloud genoemd en is één van de belangrijkste tools voor het sales team van uw organisatie. Met deze cloud wordt het hele salesproces van het begin tot eind gemanaged. Of het nu om leads gaan, om conversies of loyaliteit, het sales platform ondersteund het allemaal. Dankzij AI (artificial intelligence) worden suggesties gegeven op het juiste moment, zodat u betere inzichten krijgt en acties kunt doen op het juiste moment. Of het nu gaat over het automatiseren van offertes, facturen of contracten of om het optimaliseren van verkoopkansen, het Sales Cloud platform biedt het totale plaatje.
Service Cloud
Voor een optimale klantrelatie is service een zeer belangrijk onderdeel. Service cloud zorgt ervoor dat uw servicemedewerkers gegevens ten aller tijden, overal en op diverse devices kan benaderen. Denk hierbij aan social mediaplatformen als Facebook, WhatsApp of Instagram, maar ook via SMS, E-mail of Chat. Ook biedt de Service-cloud de optie om vragen snel te beantwoorden door de inzet van een slimme Chatbot. In de service cloud zit een complete toolset om klanten zo goed en snel mogelijk te helpen.
Marketing Cloud
Het bouwen van klantreizen gaat eenvoudig met de Marketing Cloud van Salesforce. Bouw klantreizen en automatiseer waar mogelijk via de verschillende digitale platformen. Maak de klantreizen nog persoonlijker door gebruik te maken van Einstein’s voorspellingstechnieken en toon de juiste content op het juiste moment aan de klant. Doelgroepen targetten met de Audience builder of statistieken bekijken met de Analytics Builder, de Marketing Cloud helpt uw organisatie met de meest geavanceerde, gepersonaliseerde klantreizen.
AppExchange
In de AppExchange van Salesforce staan duizenden Apps in categorien als IT, verkoop, marketing, HR of financien klaar om geinstalleerd te worden. Op deze manier kunt u uw SF platform eenvoudig uitbreiden met krachtige tools. Voor ieder bedrijf zijn er wel relevante apps te vinden, zowel gratis als betalende Apps. Denk bijvoorbeeld aan Pardot om uw marketingplatform uit te breiden, CPQ voor uw Sales platform of service- en support dashboards voor de Service Cloud.
Salesforce Trailhead
Een uitgebreid platform als Salesforce heeft een flinke “learning curve”. Hiervoor heeft SF Trailhead in het leven geroepen. In Trailhead kunnen gebruikers zichzelf gratis trainen. Of je nu werkt in een Sales team of jezelf wilt bekwamen als administrator of developer, in Trailhead zijn al deze modules te volgen.